15 November 2013

Apa ada pada nama

  16 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Tak lama lagi ni dah nak cuti sekolah. Kenduri walimah pun berderet-deret. Bonus bagi jurunikah sebab penuh saku sepanjang cuti sekolah nanti.

Tak terkecuali jugak pusat-pusat atau dewan bersalin. Pastinya penuh dengan giliran menunggu termasuk la isteri aku yang insyaALLAH bakal melahirkan anak kami yang ketiga bulan hadapan.


Antara dilema yang melanda ibubapa atau bakal ibubapa bila nak menyambut kelahiran ni antaranya nak memilih nama untuk anak yang baru lahir.

Dengan kecanggihan teknoloji dan peredaran zaman sekarang ni, nama-nama pilihan bukan lagi macam zaman dulu. Zaman sekarang susah nak jumpa orang bagi anak nama Rosmah atau Najib atau Anuar ataupun Azizah. 

Semuanya nak nama yang kedengaran moden dan canggih. Mungkin malu kalau nak namakan anak itu Ramli atau Zaiton. 

Apa yang penting sebagai ibubapa ialah memilih nama yang baik-baik untuk anak yang lahir itu. Baik tu bukan sahaja baik pada sebutan dan pendengaran malah perlu baik dari segi maksud dan makna nama itu sendiri.


Kadang-kadang kita nak anak kita namanya kedengaran canggih dan moden tapi malangnya nama itu tiada membawa apa-apa maksud dan makna yang elok sedangkan nama itu juga bersangkut paut dengan personaliti dan jiwa pembawa nama tersebut.

Sedangkan syarikat, pakaian, kenderaan, barangan keperluan, barangan perkakasan dan berbagai lagi memiliki nama khas yang menunjukkan ciri-ciri dan peribadi yang tersendiri inikan pula kita nak menamakan anak-anak yang sejak kelahiran hinggalah ke akhirat mereka akan membawa nama yang diberikan itu.

Bagi ibubapa dan bakal ibubapa yang akan menyambut kelahiran zuriat yang dinanti-nantikan tu, buatlah pilihan nama yang bijak. Apa yang penting, nama yang kita berikan itu indah disisi ALLAH. 



16 comments:

  1. Nama anak sekarang sampai 3 patah perkataan.Panjang naya hendak tulis nama di tahun satu nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagi saya yang mengajar di sekolah KAFA kadang-kadang rasa agak sukar nak dijawikan nama yang canggih2 ni

      Delete
  2. senang je bagi nama Abu...hehehehe

    ReplyDelete
  3. nama anak sekarang panjang2 dan bagus2, tapi terkadang maknanya tiada.

    ReplyDelete
  4. cheap football shirts, http://www.cheapfootballshirt.org.uk/
    colts jerseys, http://www.indianapoliscoltsjersey.us/
    polo ralph lauren, http://www.poloralphlauren.us.org/
    bottega veneta outlet online, http://www.bottegaveneta-outlet.net/
    nike sneakers, http://www.nikerunningshoes.cc/
    cheap oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassescheap.us.com/
    swarovski jewelry, http://www.swarovski.in.net/
    ugg boots, http://www.uggbootsclearance.in.net/
    hermes birkin bag, http://www.hermesbirkin.org/
    fitflop, http://www.fitflop.in.net/
    louis vuitton outlet store, http://www.louisvuittonoutlet.in.net/
    calvin klein outlet, http://www.calvinklein.in.net/
    los angeles clippers jerseys, http://www.clippersjerseystore.com/
    the north face jackets, http://www.thenorthfacejacket.us.com/
    los angeles lakers jerseys, http://www.lakersjerseys.us/
    canada goose outlet, http://www.canadagoose.us.org/
    rolex watches, http://www.rolexwatches-uk.co.uk/
    nhl jerseys, http://www.nhljerseys.us.com/
    coach outlet online, http://www.coachoutletcanada.com.co/
    coach outlet store, http://www.coach-outlet-store.us.com/
    coach outlet, http://www.coachoutletus.us/
    michael kors factory outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutlets.in.net/
    hollister canada, http://www.hollistercanada.com/
    designer handbags,handbags outlet,cheap handbags,purses and handbags,wholesale handbags,designer bags,bags outlet,handbags wholesale,cheap purses,discount handbags,handbags sale,wholesale purses,handbags and purses,designer purses
    seattle seahawks jerseys, http://www.seattleseahawksjersey.us/
    2015912caihuali

    ReplyDelete
  5. No matter what type of Michael Kors Bags Outlet each individual got, they all had one thing in common. We all know that getting something on sale is like winning a mini lottery, but to find a name brand handbag like Michael Kors Black Friday Sale for instance, discounted is like a slice of heaven on earth. I have personally attacked my husband with hugs and kisses when finding Official Coach Outlet Online at discounted prices.

    Michael Kors Factory Outlet stores can be found in malls all over. MK Outlet and other Coach merchandise can also be found in some boutiques. Inspired by the same material baseball gloves are made from, these Coach Bags On Sale Online are versatile and stylish. Since it's conception, the Michael Kors Handbags Outlet has been produced into a variety of designs, colors, shapes, and styles that have won top pick of millions of women the world over.

    New Michael Kors Bags are the most sought after handbag. Since Coach Outlet Online is one of the most recognized name brands in the world of fashion, you will find A-list celebrities down to small girls wearing them.

    tags:Coach Outlet|Coach Bags Factory Outlet|Coach Purses Outlet

    ReplyDelete