15 November 2013

Apa ada pada nama

  14 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Tak lama lagi ni dah nak cuti sekolah. Kenduri walimah pun berderet-deret. Bonus bagi jurunikah sebab penuh saku sepanjang cuti sekolah nanti.

Tak terkecuali jugak pusat-pusat atau dewan bersalin. Pastinya penuh dengan giliran menunggu termasuk la isteri aku yang insyaALLAH bakal melahirkan anak kami yang ketiga bulan hadapan.


Antara dilema yang melanda ibubapa atau bakal ibubapa bila nak menyambut kelahiran ni antaranya nak memilih nama untuk anak yang baru lahir.

Dengan kecanggihan teknoloji dan peredaran zaman sekarang ni, nama-nama pilihan bukan lagi macam zaman dulu. Zaman sekarang susah nak jumpa orang bagi anak nama Rosmah atau Najib atau Anuar ataupun Azizah. 

Semuanya nak nama yang kedengaran moden dan canggih. Mungkin malu kalau nak namakan anak itu Ramli atau Zaiton. 

Apa yang penting sebagai ibubapa ialah memilih nama yang baik-baik untuk anak yang lahir itu. Baik tu bukan sahaja baik pada sebutan dan pendengaran malah perlu baik dari segi maksud dan makna nama itu sendiri.


Kadang-kadang kita nak anak kita namanya kedengaran canggih dan moden tapi malangnya nama itu tiada membawa apa-apa maksud dan makna yang elok sedangkan nama itu juga bersangkut paut dengan personaliti dan jiwa pembawa nama tersebut.

Sedangkan syarikat, pakaian, kenderaan, barangan keperluan, barangan perkakasan dan berbagai lagi memiliki nama khas yang menunjukkan ciri-ciri dan peribadi yang tersendiri inikan pula kita nak menamakan anak-anak yang sejak kelahiran hinggalah ke akhirat mereka akan membawa nama yang diberikan itu.

Bagi ibubapa dan bakal ibubapa yang akan menyambut kelahiran zuriat yang dinanti-nantikan tu, buatlah pilihan nama yang bijak. Apa yang penting, nama yang kita berikan itu indah disisi ALLAH. 



14 comments:

  1. Nama anak sekarang sampai 3 patah perkataan.Panjang naya hendak tulis nama di tahun satu nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagi saya yang mengajar di sekolah KAFA kadang-kadang rasa agak sukar nak dijawikan nama yang canggih2 ni

      Delete
  2. senang je bagi nama Abu...hehehehe

    ReplyDelete
  3. nama anak sekarang panjang2 dan bagus2, tapi terkadang maknanya tiada.

    ReplyDelete
  4. cheap football shirts, http://www.cheapfootballshirt.org.uk/
    colts jerseys, http://www.indianapoliscoltsjersey.us/
    polo ralph lauren, http://www.poloralphlauren.us.org/
    bottega veneta outlet online, http://www.bottegaveneta-outlet.net/
    nike sneakers, http://www.nikerunningshoes.cc/
    cheap oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassescheap.us.com/
    swarovski jewelry, http://www.swarovski.in.net/
    ugg boots, http://www.uggbootsclearance.in.net/
    hermes birkin bag, http://www.hermesbirkin.org/
    fitflop, http://www.fitflop.in.net/
    louis vuitton outlet store, http://www.louisvuittonoutlet.in.net/
    calvin klein outlet, http://www.calvinklein.in.net/
    los angeles clippers jerseys, http://www.clippersjerseystore.com/
    the north face jackets, http://www.thenorthfacejacket.us.com/
    los angeles lakers jerseys, http://www.lakersjerseys.us/
    canada goose outlet, http://www.canadagoose.us.org/
    rolex watches, http://www.rolexwatches-uk.co.uk/
    nhl jerseys, http://www.nhljerseys.us.com/
    coach outlet online, http://www.coachoutletcanada.com.co/
    coach outlet store, http://www.coach-outlet-store.us.com/
    coach outlet, http://www.coachoutletus.us/
    michael kors factory outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutlets.in.net/
    hollister canada, http://www.hollistercanada.com/
    designer handbags,handbags outlet,cheap handbags,purses and handbags,wholesale handbags,designer bags,bags outlet,handbags wholesale,cheap purses,discount handbags,handbags sale,wholesale purses,handbags and purses,designer purses
    seattle seahawks jerseys, http://www.seattleseahawksjersey.us/
    2015912caihuali

    ReplyDelete