21 November 2013

Piagam Pelanggan

  8 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semalam baru 34 minggu usia kehamilan isteri aku. Kami ke unit O&G Hospital Raja Perempuan Bainun untuk rujukan doktor pakar (sepatutnya).

Ini adalah kehamilan anak ketiga buat isteri aku. Sebelum ni ketika melakukan imbasan di klinik, plasenta berada di bawah jadi sebab tu perlu dirujuk kepada pakar O&G. 

Kami sampai di unit O&G Hospital Raja Perempuan Bainun lebih kurang jam 9 pagi. Waktu tu memang dah ramai ibu-ibu mengandung yang menunggu giliran. Situasi yang biasa walau dimana-mana unit ibu dan anak.


Selesai pendaftaran, melakukan ujian air kencing, pemeriksaan BMI dan tekanan darah, masa menunggu pun bermula. Bukan 30 minit. Bukan 60 minit. Tapi hampir 180 minit yang bersamaan 3 jam.

Aku faham, memang ramai pelanggan yang sama menunggu. Kasihan jugak aku melihatkan ibu-ibu mengandung yang terpaksa menunggu lama giliran untuk dipanggil.

Ada yang sampai terlena waktu duduk menunggu di kerusi hadapan pintu bilik doktor. Ada yang sekejap berdiri, sekejap duduk mungkin berasa tidak selesa. Tak terkecuali isteri aku sendiri yang entah berapa kali bertukar tempat duduk.

Hinggalah ruang menunggu hampir kosong ketika jam menunjukkan pukul 1 petang barulah isteri aku dipanggil masuk. Aku pulak terpaksa melayan karenah dua anak yang ikut sama menunggu di luar.

Menurut isteri aku, doktor yang mengendalikannya itu seakan hendak menghabiskan sesi dengan cepat. Tanpa penerangan yang lanjut terutama mengenai kes seperti isteri aku yang sebelum ini melahirkan melalui dua pembedahan caesarean.


Kami sedia maklum antara risiko selepas dua kali caesarean adalah terpaksa mengikat saluran peranakan atau biasanya dalam istilah kedoktoran dipanggil BTL. 

Malah ketika awal kehamilan yang ketiga ni pun kami banyak melakukan rujukan dari penulisan dan kajian pengamal perubatan dan respon orang awam sebagai persediaan mental dan ilmiah.

Isteri aku mulanya membantah untuk menandatangani satu surat yang diberikan manakala doktor berkenaan hanya menyebut istilah-istilah ringkas yang agak mengelirukan.

Sampailah satu ketika menurut isteri aku, doktor berkenaan diam seketika dan kemudiannya berkata, "Puan, saya nak balik ni". Dengan nada seakan malas nak melayan kekeliruan isteri aku tu.

Tahniah kepada Dr. Tamil Aresi A/P Balasandran, MMC No : 53296 Pegawai Perubatan Siswazah HRPB, Ipoh kerana aku tak berada disitu waktu ucapan itu diluahkan.

Sangat tidak beradab dan tidak profesional. Apakah wajar perkataan sebegitu keluar dari seorang doktor ? Ingat dia je yang lapar nak pegi berehat makan tengahari ? 

Kalau orang yang tak mengerti apa-apa pastinya akan mendatangkan kekeliruan. Kebetulan sebelum isteri aku diberikan taklimat dari doktor tersebut, seorang pesakit (ibu mengandung) sempat mencuri dengar 'perdebatan' antara isteri aku dengan doktor tersebut.

Rupanya pesakit tersebut tidak begitu memahami situasi yang akan dihadapinya kerana doktor tu tak memperjelaskan dengan mendalam kerana hendak cepat rehat.

Aku faham memang kebanyakan doktor dan jururawat bersikap sinikal terutama seperti kes macam isteri aku yang hamil semula dalam tempoh kurang dua tahun selepas kelahiran caesarean tapi siapakah mereka dalam menentukan qada dan qadar dari ALLAH ?

Buat pegawai-pegawai kerajaan tak kiralah dari jabatan mana pun. Kerjalah dengan penuh rasa tanggungjawab dan amanah mengikut piagam pelanggan yang ditetapkan tu. Kami rakyat biasa ni yang 'memberikan kerja' kepada anda semua. Tanpa kerja dah tentu tiada sumber pendapatan. Betul tak ?





8 comments:

  1. Saya pernah alami situasi yang sama. Saya faham kekurangan doktor dan jumlah pesaki yang semakin semakin meningkat tetapi tidak harus berkata demikian.

    Saya pernah buat aduan rasmi melalui laman hospital dan mendapat maklumbalas dari ketua jabatan. Seperti biasa saya sudah boleh agak jawapan klise.

    ReplyDelete
  2. sungguh sangat tidak patut jika ada dokter yang demikian

    ReplyDelete
  3. cheap football shirts, http://www.cheapfootballshirt.org.uk/
    colts jerseys, http://www.indianapoliscoltsjersey.us/
    polo ralph lauren, http://www.poloralphlauren.us.org/
    bottega veneta outlet online, http://www.bottegaveneta-outlet.net/
    nike sneakers, http://www.nikerunningshoes.cc/
    cheap oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassescheap.us.com/
    swarovski jewelry, http://www.swarovski.in.net/
    ugg boots, http://www.uggbootsclearance.in.net/
    hermes birkin bag, http://www.hermesbirkin.org/
    fitflop, http://www.fitflop.in.net/
    louis vuitton outlet store, http://www.louisvuittonoutlet.in.net/
    calvin klein outlet, http://www.calvinklein.in.net/
    los angeles clippers jerseys, http://www.clippersjerseystore.com/
    the north face jackets, http://www.thenorthfacejacket.us.com/
    los angeles lakers jerseys, http://www.lakersjerseys.us/
    canada goose outlet, http://www.canadagoose.us.org/
    rolex watches, http://www.rolexwatches-uk.co.uk/
    nhl jerseys, http://www.nhljerseys.us.com/
    coach outlet online, http://www.coachoutletcanada.com.co/
    coach outlet store, http://www.coach-outlet-store.us.com/
    coach outlet, http://www.coachoutletus.us/
    michael kors factory outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutlets.in.net/
    hollister canada, http://www.hollistercanada.com/
    designer handbags,handbags outlet,cheap handbags,purses and handbags,wholesale handbags,designer bags,bags outlet,handbags wholesale,cheap purses,discount handbags,handbags sale,wholesale purses,handbags and purses,designer purses
    seattle seahawks jerseys, http://www.seattleseahawksjersey.us/
    2015912caihuali

    ReplyDelete