17 April 2014

P1 oh P1

  4 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bila aku cakap aku menggunakan perkhidmatan P1 Wimax untuk capaian internet di rumah agaknya ramai yang tak sabar-sabar nak suruh aku tukar kepada pembekal internet yang lain.

Sejarah aku bersama P1 ni bermula sejak tahun 2009. Ketika itu aku mengunjungi pameran I.T yang dianjurkan oleh PIKOM di Ipoh. Kebetulan pula waktu tu aku telah berjaya dihasut oleh wakil jualan P1 untuk menggunakan perkhidmatan mereka dan bermula dari situlah riwayat suka duka aku bersama P1.

Pada waktu itu sememangnya aku sedang mencari-cari penyedia perkhidmatan internet untuk aku gunakan di rumah. Dari kesemua pembekal yang ada waktu tu, cuma P1 yang menawarkan harga mampu bayar pada aku.


Walaupun dengan kuota 5Gb penggunaan pada bayaran RM49 setiap bulan waktu itu, pada aku kira boleh la sebab penggunaan pun tak kerap. Hanya untuk menyemak e-mel dan menghubungi keluarga melalui penggunaan laman sosial.

Kemudiannya aku ditawarkan pula dengan plan kuota penggunaan sebanyak 25Gb pada bayaran RM84 setiap bulan. Disebabkan anak aku yang semakin membesar dan ibunya yang gemar menonton drama-drama Korea di internet, aku pun bertukar plan.

Sepanjang aku menggunakan perkhidmatan P1, pernah juga perkhidmatan digantung akibat pembayaran tertunda yang belum dijelaskan. Memang salah aku la tu sebab tak nak bayar cuma yang rasa tidak seronok tu walaupun perkhidmatan digantung, tapi bil tetap berjalan seperti biasa.

Tentang masalah bil berjalan terus oleh P1 ni la yang membuatkan ramai yang membenci P1. Tu tak termasuk dengan sistem yang kelihatan tidak seragam dan banyak yang menyusahkan pengguna.

Belum lagi menceritakan tentang tahap kelajuan capaian internet yang dibekalkan oleh P1, memang agak menyedihkan. Hingga waktu entri ini ditaip, sudah menghampiri tiga minggu talian internet yang disediakan oleh P1 bagi penggunaan kat rumah aku ni macam lintah bulan.

Samada waktu puncak ke, waktu tak puncak ke, memang lembab dan tidak bertamadun je rasanya sistem yang disediakan oleh P1 ni. Tapi bab menuntut bayaran laju je mereka menghantar notis samada melalui e-mel mahupun khidmat pesanan ringkas.

Dan itu pun belum lagi menceritakan penderitaan dan penganiayaan terhadap pengguna-pengguna dan bekas pengguna perkhidmatan P1 yang terpaksa menanggung hutang tanpa sedar sehingga ada yang mengakibatkan nama disenarai-hitam oleh pihak kewangan.

Sebagai pengguna yang lebih banyak merasai pengalaman buruk bersama P1, aku sangat-sangat tidak mengesyorkan perkhidmatan dari P1 kecuali sekiranya selepas mereka menjadikan perkhidmatan mereka sebagai yang terbaik antara yang terbaik.



4 comments:

  1. Plg tak best bila kite bayar tak setimpal dgn apa yg kite dpt...

    ReplyDelete