18 August 2014

Betul ke iPhone 5s gajet impian setiap blogger ?

  3 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kalau tengok pada tajuk entri kali ni sebenarnya andai diberikan peluang untuk memiliki iPhone 5s secara percuma tanpa perlu membayar satu sen pun, bukan sahaja ianya menjadi impian setiap blogger malah impian semua orang.

Bagi yang mempunyai impian sebegitu, sekali lagi blogger Denaihati menganjurkan kontest cabaran untuk penulis-penulis blog senusantara berebut peluang bagi memiliki hadiah utama yang berupa iPhone 5s bagi pemenang yang bertuah.

Dalam cabaran iPhone yang lepas, aku hanya mampu untuk berada dalam kumpulan peserta akhir tapi gagal untuk menjadi yang terbaik menyebabkan impian terpendam begitu sahaja.

Entri yang aku kongsikan ini pun sebenarnya berpunca dari sebuah perkongsian dilaman Facebook yang tiada kena mengena dengan kontest yang dianjurkan berkenaan tentang berkongsi pendapat atas satu persoalan.

Persoalan yang diajukan tu lebih kurang begini la. 

"Adakah berbaloi untuk memiliki sebuah iPhone 5s dengan skim bayaran bulanan".

Gambar sekadar hiasan

Kalau tanya pendapat aku, sudah tentu aku akan jawab ianya tidak berbaloi. Samada bagi individu bujang mahupun yang berkeluarga.

Perlu kita ingat kemudahan pembiayaan melalui skim ansuran bulanan tak kira dari apa punca pun, ianya bertujuan bagi memudahkan sedikit (tapi menyusahkan banyak)  pengguna-pengguna yang berpendapatan sederhana atau rendah untuk memenuhi keperluan hidup terutamanya bagi memiliki barangan keperluan.

Bagi yang berkeluarga, adalah lebih baik jikalau ingin menggunakan perkhidmatan bayaran ansuran itu dengan tujuan untuk memiliki barangan atau kegunaan yang boleh dimanfaatkan oleh seluruh ahli keluarga.

Buat yang masih bujang pula, jangan biasakan diri dengan skim berhutang ni. Kelak terbiasa nanti malap pula masa hadapan. Kalau teringin juga, belajarlah menabung.

"apa bezanya kalau menabung dengan membayar jumlah yang ditetapkan setiap bulan tu ?"

Memang sangat berbeza. Kalau menabung, kita perlu mengambil masa yang mungkin agak lama untuk memiliki apa yang kita hajati itu tapi dah tentu dengan tabungan yang ada kita boleh membuat pilihan lain pula jika ada yang terkenan dihati.

Kalau memilih untuk mengikat kontrak membayar secara ansuran sehingga tempoh yang ditetapkan pula, memang apa yang kita ingini itu dapat kita perolehi tapi kita terpaksa pula menanggung syarat-syarat yang telah ditetapkan malah kita terpaksa membayar lebih dari jumlah sebenar.

Apa pun pilihan itu tetap ditangan masing-masing. Tepuk dada tanyalah iman. Antara keperluan dan kehendak itu ada jurang perbezaan yang sangat luas. Kalau nak jugak, nanti aku akan kongsikan macam mana nak dapatkan iPhone 5s secara percuma.



3 comments: