16 August 2014

Tips rumahtangga bahagia

  9 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulillah walaupun malam tadi hanya dapat melelapkan mata kurang dua jam, pagi tadi berjaya juga menghadirkan diri ke seminar pemantapan aqidah dan penerangan halal dan haram di dalam Islam.

Petang sikit kalau cuaca mengizinkan nak buat operasi pembersihan kat luar rumah. Semalam dah kena amaran dengan bahagian kawalan nyamuk sebab penemuan sekumpulan jentik-jentik di kawasan rumah aku ni. Nasib baik amaran je. Kalau kena kompaun, hangus RM500 dibuatnya.

InsyaAllah dalam entri kali ni aku nak berkongsi sikit tips untuk menjaga keutuhan hubungan rumahtangga. Tak banyak pun, cuma ada tiga tips yang mudah nak dipraktikkan dan diingati.


Bila hidup berumahtangga ni memang la banyak cabaran dan dugaan yang melanda. Bila keadaan tidak terkawal, tu yang boleh meningkatkan statistik penceraian yang mana seboleh-bolehnya perlu kita elakkan.

Jom kita tengok tiga tips rumahtangga yang dikongsikan oleh Ustaz Fawwaz Md Jan masa off-topic dalam seminar tadi dan tak salah kalau kita kongsikan pulak pada orang-orang yang kita sayang.

Tips pertama : Khas buat suami. JANGAN MELAWAN CAKAP BILA ISTERI MEMBEBEL.

Dan memang fitrah orang perempuan suka banyak bunyi tul tak ? Dan kadang-kadang tu tak kira waktu, asalkan dia rasa nak bercakap pasti dia akan cakap. Sebagai suami, jangan sekali-kali kita melawan bebelan isteri tu. 

Biarkan je isteri kita tu puas meluahkan rasa tak puas hati tu. Bukan nak biarkan isteri menjadi derhaka tapi kalau bukan pada kita ni yang bergelar suami mereka, takkan nak biar isteri kita meluahkan perasaan pada orang lain pulak.

Tahan je telinga tu bang. Itu la wanita yang kita pilih untuk jadi peneman hidup sepanjang hayat. Bila lagi nak jadi pendengar yang setia kepada celoteh dan bebelan dari orang yang kita cintai. Kalau perlu menjawab, cukup dengan jawapan "okay" je.

Tips kedua : Khas buat suami isteri. PADAM PERKATAAN CERAI DAN YANG SEANGKATAN DENGANNYA DARI KAMUS HIDUP.

Orang kata kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa. Ada kes yang suami terlepas cakap pada isteri sebab tak tahan dengan bebelan isteri tu tadi. Bagi pihak isteri pulak, jangan cabar-cabar suami mintak diceraikan.

Orang lelaki ni ada masanya sel otak gagal berhubung bila dalam keadaan tertekan. Bila rasa tercabar, masa tu biasanya ego akan menguasai akal yang sihat. Macam yang biasa kita tengok dalam drama samarinda tu la. Bila yang perempuan cabar mintak pelempang, sekali dilempangnya awak tu betul-betul kan padan muka jawabnya.

Jadi kena ingat selalu. Buang jauh-jauh perkataan cerai dan yang seangkatan dengannya tu dari dalam kamus hidup. Takut-takut terlepas cakap pada pasangan, kan dah menyusahkan lagi kehidupan.

Tips ketiga : Khas buat isteri. IKUT JE CAKAP SUAMI.

Tips ni mungkin ramai isteri-isteri dan bakal menjadi isteri yang agak tak bersetuju. Takkan nak ikut je cakap suami sepanjang masa. Ya, itu yang terbaik untuk anda sebagai seorang isteri. 

Selagi suami tak suruh buat perkara-perkara yang bercanggah dengan syariat Islam dan tak melanggar tatasusila hidup, taatlah setaatnya walaupun perit untuk dihadapi.

Bak kata Ustaz Fawwaz tadi, kalau suami mintak dibuatkan secawan teh ais masa tengah sedap lena pukul dua tiga pagi tu pun turutkan je. Terbentang luas jalan menuju ke syurga kalau ada isteri yang taat macam tu.

Ingat balik tujuan kita bernikah dengan pasangan kita tu. Matlamatnya adalah untuk mencari redha Allah. Kalau ada yang berniat lain tu, perbetulkan semula niat selagi belum terlambat. 

Buat wanita-wanita bergelar isteri dan bakal bergelar isteri, ingat selalu. Setiap gerak sendi tubuh badan tu untuk memberikan khidmat kepada suami walaupun letih, penat dan sebagainya, ganjaran yang dijanjikan oleh Allah itu sangat tidak ternilai. 

Andai suami bertindak kurang waras terhadap ketaatan kita, banyak jalan penyelesaian awal yang boleh diambil selain dari mintak berpisah yang merupakan jalan terakhir bila dah kebuntuan.

Dan kalaulah wanita-wanita bergelar isteri mengerti ganjaran yang dijanjikan Allah tu kerana berkhidmat untuk suami sangat tidak ternilai, mungkin ada yang sanggup dukung suami bila suami sampai kat pintu rumah balik dari pejabat.

Rumahtangga bahagia tu takkan datang dari orang lain. Kita-kita yang bergelar suami isteri ni yang mencorakkannya. Apa pun betulkan niat mengapa kita-kita ni memilih pasangan kita tu untuk kita nikahi dan izinkan untuk dinikahi. 

Semoga perkongsian kali ni dapat memberikan manfaat buat pasangan suami isteri dan bakal-bakal menjadi pasangan suami isteri. 



9 comments:

  1. ya, ada masa betul bebelan isteri, kena ikut la. gaduh sikit-sikit biasahlah....
    banyak kisah nabi dan paras sahabat pasal isteri membebel ni.

    ReplyDelete
  2. hehe...alhamdulillah bila dapat suami yg memang sangat penyabar :)

    ReplyDelete