18 October 2014

Rumah Allah vs Rumah Kita

  8 Komen    
label: 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Rata-rata secara umumnya kita ni semuanya pernah menjejakkan kaki ke masjid. Tidak kiralah samada kerap atau hanya pernah sekali seumur hidup.

Ada ke yang menjejakkan kaki sekali ke masjid sekali je seumur hidup ? Seorang rakan pernah bergurau, katanya ada juga manusia ni yang mana sepanjang hidupnya hanya sekali je menjejakkan kaki ke masjid, iaitu ketika nak akad nikah atau ketika disembahyangkan waktu dah dibalut dengan kafan.

Bila kita ke masjid, berbagai ragam dan karenah yang boleh kita perhatikan. Ada yang terlupa, binaan yang namanya masjid itu dipanggil juga sebagai 'rumah Allah'. 


Bermakna setiap kali kita memasuki masjid, itu bererti kita berada di dalam rumah Allah. Bukan rumah kita, bukan rumah sesiapa juga. Seperti juga kalau kita menjejakkan kaki ke istana. Begitu banyak protokol dan adab yang perlu dijaga.

Tapi ramai dari kita terlupa. Bila berada di rumah Allah seolah-olah kita berada di kedai kopi tepi jalan. Ada yang berbicara perkara-perkara yang tak sepatutnya. Tak cukup dengan itu, ditambah pula dengan puntung-puntung rokok yang dicampak merata-rata. Lebih teruk lagi siap ada yang meludah kahak tak kira dimana.

Tanya kembali pada diri kita, di mana kita berada dikala itu ? Bukankah layaknya kita memberikan sepenuh penghormatan tatkala berada di rumah Allah ? Atau kita tak peduli pun semua itu.

Kalaulah orang datang ke rumah kita kemudian bersikap tiada adab di dalam kawasan rumah kita, agak-agaknya apa yang kita rasa ? 

Mudah-mudahan entri ini menjadi peringatan buat diri dan pembaca sekalian. Belum terlambat untuk merubah selagi akal masih waras. 



8 comments:

  1. Betul Adab di rumah Allah yang perlu kita titik beratkan berbanding rumah lain.
    Terima kasih. Perkongsian yang bermanfaat :)

    ReplyDelete
  2. betul sangat tu. ramai yg lupa dan sebagai peringatan untuk kita semua. kalau rumah orang tau pula jaga adab...ini pulak rumah pencipta kita.

    ReplyDelete
  3. tory burch outlet, http://www.toryburch.in.net/
    denver broncos jerseys, http://www.denverbroncos.org/
    lacoste polo shirts, http://www.lacostepoloshirts.cc/
    christian louboutin outlet, http://www.christianlouboutinonline.us.com/
    fred perry shirts, http://www.fredperrypoloshirts.com/
    nike air max shoes, http://www.nikeairmaxshoess.co.uk/
    michael kors factory outlet, http://www.michaelkorsfactoryoutletonline.com/
    insanity, http://www.insanityworkout.us.com/
    michael kors outlet, http://www.michaelkorsoutletonlinstore.us.com/
    mcm backpack, http://www.mcm.in.net/
    marc jacobs, http://www.marcjacobs.cc/
    cheap nfl jerseys, http://www.cheap-nfljersey.us.com/
    kansas city chiefs jerseys, http://www.kansascitychiefs.us/
    nike air huarache, http://www.nikeairhuarache.org.uk/
    true religion jeans, http://www.truereligionjeansoutlets.us.com/
    nike air max 2015, http://www.airmax2015.com/
    ghd uk, http://www.ghdhairstraightenerssale.co.uk/
    louis vuitton outlet, http://www.louisvuittonus.us.com/
    marc jacobs outlet, http://www.marcjacobs.cc/
    broncos jerseys, http://www.denverbroncos.org/
    oakley sunglasses, http://www.oakleysunglassesoutlets.us.com/
    oklahoma city thunder, http://www.thunderjerseystore.com/
    cheap jordans, http://www.cheapjordans.us.org/
    ralph lauren outlet, http://www.ralphlauren-outletonline.co.uk/
    nfl jersey wholesale, http://www.nfljerseys-wholesale.us.com/
    ray ban sunglasses outlet, http://www.raybansunglass.us.com/
    supra footwear, http://www.suprashoes.us.com/
    hermes belt, http://www.hermesbelts.us/
    gucci,borse gucci,gucci sito ufficiale,gucci outlet
    the north face outlet, http://www.northface-outlet.cc/
    2015912caihuali

    ReplyDelete