23 August 2015

Mengeluh

  12 Komen    
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Selamat datang ke laman blog yang suram. Suram sebab tak selalu dikemaskini. Suram sebab 'interior' blog ni belum siap disusun atur. Suram sebab dah tak dikunjungi ramai.
 
Dalam keadaan kegawatan ekonomi yang melanda negara kita sekarang ni akibat kejatuhan nilai Ringgit Malaysia, bukan senang nak menongkah arus. Anak-anak nak mintak beli itu ini. Isteri pun nak mintak itu ini. Ye itu nafkah yang wajib disediakan oleh suami tapi kena la ukur baju dibadan sendiri jugak. Yang penting jangan sampai terabai.
 
Rata-rata bila berjumpa dengan orang lain samada kawan-kawan atau orang yang tak dikenali bila bukak cerita pasal ekonomi, semua kebanyakannya mengeluh. Mengeluh tentang harga barangan yang semakin mahal. Mengeluh sebab terpaksa berkerja lebih untuk memastikan kewangan dan perbelanjaan keluarga terjamin.
 
 
Tapi kalau berbual dengan orang-orang kaya berada aku tak pasti la pulak samada mereka ni mengeluh ke tak sebab kebanyakan kawan-kawan dan orang yang aku jumpa hanyalah dari golongan rakyat marhaen.
 
Memang betul jugak, kalau tak usaha pastikan tak berjaya. Belum usaha dah mengeluh dan sebagainya tu. Tapi keadaan semasa pun kita kena perhatikan jugak. Betul dalam dunia ni mana ada yang tiada risiko tapi takkan kita nak hadapi jugak yang berisiko tinggi tanpa sebarang bekalan yang cukup.
 
Kadang-kadang orang tak faham keadaan realiti. Macam aku ni, berstatus seorang yang berpendapatan rendah, seorang bapa, seorang suami.
 
"Sampai bila kerja nak makan gaji" tu adalah ayat yang biasa keluar.
 
"Kalau tak usaha macam mana nak berjaya" ni pun ayat biasa jugak.
 
"Belum usaha pun dah macam-macam alasan" camni pun biasa.
 
Siapa yang tak nak berjaya ? Siapa yang tak nak usaha ? Siapa yang hanya nak duduk ditakuk yang sama ?
 
Macam aku, pasti selalu aku fikir nak beli dan berikan yang terbaik untuk anak-anak. Pasti sentiasa nak memenuhi permintaan dari isteri semampu yang boleh. Dalam masa yang sama, tetap juga berfikir dan berusaha untuk menaikkan taraf ekonomi keluarga dan keluar dari permasalahan.
 
Memang terkadang terasa nak berputus ada. Lebih-lebih lagi dengan tekanan-tekanan yang diberikan. Namun keyakinan terhadap ALLAH masih lagi berbekas dalam hati. Ini semua adalah ujian. Ujian untuk memantapkan kesabaran yang kian rapuh.
 
Teringai pesanan arwah mak aku tak lama sebelum beliau dijemput Ilahi. Jangan tinggal solat fardu, Sabar, Jangan jadi pemarah dan maafkan kesalahan orang lain.
 
 
 

12 comments:

  1. Acheter Maillot Coupe Du Monde 2018 comme votre numéro un joueur est un gros plus pour passer une commande.
    La saison de football fournit encore plus de raisons d'acheter une bonne qualité Maillot Pas Cher.
    Les fans doivent avoir une bonne Sac Michael Kors Pas Cher pour représenter leur équipe préférée.
    Il peut y avoir beaucoup de différence dans la qualité de Maillot De Foot Pas Cher dans notre boutique en ligne.
    Maillot Foot Pas Cher bon marché peut vous fournir beaucoup de choix pour vous s'il vous plaît.
    Toute période de l'année est un bon moment pour acheter Chaussures Louboutin Pas Cher, et vous pouvez même l'avoir personnalisé, si vous le souhaitez.
    Comment obtenir les mêmes normes de haute qualité dans la Maillot De Foot Pas Cher?
    Maintenant, consultez notre site Web complet à la meilleure Maillot Foot Pas Cher.

    ReplyDelete
  2. Michael Kors Outlet Online was a huge success there and became very well known. The designer Kors then branched out into accessories including Michael Kors Handbags Clearance. He never lost focus on his American chic styling. Some of his most notable collections include the Michael Kors Totes, Michael Kors satchel and the Designer MK Outlet and Michael Kors Outlet Online Store.

    No one has to know that they are cheap Ray Ban Sale UK and no one will know unless you tell them. Each of the cheap designer Ray Ban Sunglasses Sale UK carries the signature brand on the lens to let you know that you do have authentic designer Cheap Ray Ban Sunglasses UK.

    tags: Cheap Oakley Sunglasses UK,MK Outlet

    ReplyDelete
  3. Ce sac cartable Michael Kors est si universel qu'il pourrait plaire à tout le monde. Dans cet article, je vais essayer de passer en revue les caractéristiques principales et les éléments qui distinguent ce sac à main des autres.

    tags:Bolsos Michael Kors Rebajas,Bolsos Michael Kors Baratos,Bolsos Michael Kors El Corte Ingles

    L’extérieur de ce fourre-tout Michael Kors est un cuir métallisé de laiton froncé et froncé. Si vous connaissez les sacs à main Michael Kors, vous savez que ce cuir sera doux et souple. Les deux grandes poignées supérieures sont attachées au sac avec quelques centimètres de chaînes dorées, puis les moitiés supérieures des bretelles présentent le même cuir couleur laiton.

    tags:Bolsos Michael Kors Baratos,Michael Kors Örhängen

    La diversité des couleurs et la taille utilisable de ce sac le rendent parfait pour un usage quotidien. Les poches intérieures ne manquent pas pour aider à garder les choses en ordre. Il y a des endroits parfaits pour votre téléphone ou votre Blackberry. Le zip top empêche les malfaiteurs de saisir votre sac dans un bar et aide également à contenir tout ce qui se trouve à l'intérieur lorsque vous courez pour créer ce train.

    tags:Windguru Longchamps,Longchamp Soldes Destockage,Pronote College Longchamp

    ReplyDelete