20 July 2017

Cerita Raya 2017

  Tiada Komen    
label: , , ,
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua yang sudi singgah. Bulan Syawal 1438 pun dah nak melabuhkan tirainya. Aku pulak baru sibuk-sibuk nak cerita pasal raya. Ala, raya kan sebulan. 

Alhamdulillah tahun ni rezeki kami sekeluarga dapat beraya di kedua-dua belah kampung. Tahun lepas kami cuma beraya di Perak je disebabkan anak keempat tu lahir dah hujung-hujung Ramadan. 


Kalau tak de sesi bergambar bukan raya la pulak kan. Waktu ni lepas selesai solat sunat Aidil Fitri. Sebelum mula keluar pegi beraya ke rumah sanak saudara, layan sesi bergambar kenang-kenangan dulu.

Keluarga di sebelah Teluk Intan (kampung aku la tu) ni tak la besar sangat. Adik beradik aku cuma enam orang. Baru empat yang dah berumahtangga dan beranak pinak. Dua orang lagi masih berstatus bujang.


Tak cukup korum sebenarnya ni. Kakak aku yang nombor dua beraya di kampung mertua dia dulu kat Sijangkang. Lagipun abang ipar aku kena berkerja di hari raya. Adik bongsu aku pun tak de dalam gambar ni. Jadi, yang ni je la yang ada. Satu keluarga dari Kedah. Satu dari Ipoh (aku la tu). Satu dari Johor. Yang sorang tu setia di tanah kelahiran.


Tak raya kalau tak main bunga api. Ye la tu. Seronok la anak-anak buah sebab ada ayah saudaranya sponsor bunga api. Kebetulan pula cuaca tersangat mengizinkan untuk budak-budak tu berhuha-huha di halaman rumah atuk mereka.


Tengahari Syawal kedua ketika orang ramai sibuk bersesak menuju ke MAPS (Movie Animation Park Studio), aku dan keluarga pulak berangkat menuju ke KLIA 2 untuk mengejar penerbangan balik ke kampung. Eh, balik kampung lagi ? 

Ye la..kampung jauh pulak. Bukan selalu nak naik bas pun. Rabak jugak la RM200++ untuk satu hala perjalanan dari Teluk Intan ke KLIA 2 tu. Nasib baik aku dah beli tiket bas tu awal-awal berbulan sebelum raya. Konon bajet nak sampai KLIA 2 tu terus boleh daftar masuk, sekali punya la awal kitorang sampai. Awal dua jam dari masa kaunter daftar dibuka.


Untung jugak la kitorang sampai awal sebab tak perlu nak kelam kabut sangat. Santai-santai je. Kena pulak dapat tau penerbangan yang dijadualkan pada jam 8.30 malam tu ditunda ke jam 9.30 malam, lagi la kitorang santai sangat-sangat.

Selepas meneliti lokasi kaunter daftar masuk dan jadual pintu pelepasan, kitorang mengisi kekosongan perut dulu di restoran makanan segera yang ada kat KLIA 2 tu. Nak masuk restoran lain tak berapa minat. Nak masuk kafe-kafe, nanti terlebih bajet pulak kan. Jadinya layan je mekdi, dah tentu semua makan. Cuma yang tak best tu, pesan Happy Meal takde mainan.


*bersambung*





0 comments:

Post a Comment