13 July 2017

Terlepas Kapal Terbang

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Siapa dikalangan pembaca dan pengunjung blog aku ni yang pernah mengalami situasi ketinggalan penerbangan ? Dah tentu situasi tu akan membuatkan korang rasa amat sedih, marah dan kecewa betul tak ?

Aku pernah juga sekali ketinggalan kapal terbang. Memang rasa nak meroyan jugak mula tu tapi disebabkan sedar kesilapan tu adalah berpunca dari diri aku sendiri, terpaksa je la redha dengan ketentuan walaupun terpaksa mengeluarkan kos yang lebih tinggi untuk menaiki pesawat yang lain.


Kisahnya tidaklah begitu tragik. Aku bukan terlewat 30 minit macam kisah yang pernah viral di media sosial sebelum ini. Kelewatan aku untuk berada di pintu pelepasan memang tak boleh nak dimaafkan.

Penerbangan yang dijadualkan berlepas pada jam 2 petang tu sikit pun tak nak tunggu aku yang lewat tak ingat. Ya, aku tiba di balai berlepas kurang 5 minit dari jam 2 petang tu. Memang takde maaf bagimu la kan.

Nak merayu pun memang takkan berjaya punya. Terpaksa la buat pilihan kedua dengan membeli tiket penerbangan yang lain untuk pergi ke destinasi yang nak dituju.

Namun begitu sebenarnya, keterlewatan kita sebagai penumpang tu bergantung juga pada situasi penerbangan. Tahun-tahun sebelum tu, aku pernah juga hampir-hampir terlepas penerbangan yang dijadualkan. 

Bayangkanlah ketika itu kaunter untuk mendaftar masuk pun sudah ditutup. Dengan penuh tawakal, aku cuba untuk mendaftar masuk juga. Tidak perlu marah-marah, cuma buat muka kesian sikit, gunakan pertuturan yang paling sopan santun, aku diberikan tag hijau bermakna aku diberikan keutamaan untuk terus ke pintu pelepasan.


Terharu jugak aku bila kakitangan penerbangan tersebut berusaha menghubungi staff-staff di darat yang mengendalikan bagasi, staff di pintu pelepasan samada aku masih sempat untuk berada dalam penerbangan yang dijadualkan tu.

Malah kakitangan tersebut juga yang mengiringi aku yang bukan la VIP pun terus ke pintu pelepasan agar aku tak tersesat mencari.

Kira ikut nasib jugak la kan. Kalau nasib kita baik, insyaAllah akan dipermudahkan urusan. Kalau sebaliknya, redha dan tabah je la. Sebabnya, sebagai pelanggan kepada sesuatu syarikat penerbangan, kita kena faham dan akur dengan terma dan syarat yang telah ditetapkan. Bukan boleh main terjah je. Banyak aspek yang kita kena fahami betul-betul. 

Bagi yang dah biasa menggunakan perkhidmatan penerbangan, aku pasti mereka mengetahui 'skil-skil' atau disiplin yang perlu dipraktikkan. Kalau yang meroyan tak tentu pasal tu, agaknya baru pertama kali nak terbang kot.




2 comments: